SAYFALAR

14 Nisan 2015 Salı

HAMİLELİK ve BESLENME

     

                        Bu yazımda hamile olan,yakın zamanda bebek planlayan ve bu dönemlerinde beslenme konusunda tereddütleri olan arkadaşlarımızı bilgilendirmek istedim. Umuyorum gerekli vitamin ve beslenme konusunda siz dostlarımı aydınlatabilirim.

              Sağlıklı ve rutin giden bir hamilelik döneminde ortalama kilo artışı 10 -14 kilo arasında olmalıdır. Günlük enerji talebindeki artış ise 150 -300cl.'dir. Hamilelik döneminde alınan fazla kilolar ve gebeliğe aşırı kiloyla başlamak ta hem doğumu güçleştirmekte hemde bu dönemde sağlık sorunları yaratmaktadır.

           Gebelik süresince doktor kontrolü altında alınan ilaçlar haricinde ilaç kullanılması da sakıncalıdır. Örnek verecek olursak suda çözülen vitaminler bana birşey yapmaz bu vitamin ilacı bana dokunmaz düşüncesinden ziyade doğal ve organik olanları tercih etmek gerekir. Bunlara örnek verecek olursak başlıcaları şunlardır:

Kalsiyum: Bu minerallere ihtiyaç henüz anne karnında iken başlar ve doğum sonrasında desteklenmeye devam etmelidir.Ayrıca anne karnında yeterli miktarda kalsiyum alınmaz ise bebek bu ihtiyacını anneden karşılamaya başlayacaktır. Bu durumda ileride annenin sağlığını olumsuz yönde etkileyecektir. Bu dönemde kalsiyum eksikliğinden kaynaklı kramplarda yaşanabilir. Peki bu duruma karşı ek beslenim takviyesi ne olabilir? Bu besinlerin başında süt gelir, devamında ise peynir,yoğurt ve yeşil yapraklı sebzeler tüketilmelidir.

Protein: Bu dönemde protein ihtiyacı %30 oranında artmaktadır.Bu nedenlede yine protein ihtiyacımız hayvansal gıdalarda bulunan ve mümkün ölçüde alınacak etin yağsız şekilde tüketilmesidir.Ayrıca; balıkta bulunan diğer vitamin grubu olan Omega-3 ve Omega-6 yağ asitleride bebeğinizin zeka gelişimini olumlu etkileyen minerallerdir.Ek olarak protein desteğiniz için yoğurt,süt ve peynir haricinde fasulye,mercimek ve yumurta tüketiminizede dikkat etmek gerekir.

Demir: Diğer vitaminlerde olduğu gibi hamilelik döneminde dışarıdan demir takviyesi almak gerekir. Doğum sonrasında emzirme döneminde de 30 -60 mg. demir desteği gerekmektedir. Gebelik döneminde Anneden bebeğe 300 -500 mg. demir geçişi olmaktadır. Bu dönemde demir ihtiyacı daha çok hamileliğin 2. ve 3. dönemlerinde gerekmektedir. Demir eksikliği erken doğuma yol açabileceği için eksikliğimizi ek besinler ile desteklmemiz gerekir. Kan yapıcı; kuru üzüm, pekmez, kırmızı et, yumurta ve kurubaklagillerin tüketilmesi gerekir.

Folik asit: Bu vitamin bebeklerde sinir sistemi riskini azaltan, hücre büyümesi ve organ gelişiminde rolü olan B vitamini takviyesidir. Anne adaylarında gebelik öncesi takviyeleri önerilir ve hergün alınmalıdır. Doğal halde taze sebze, meyve, patates, baklagiller, kepekli ve süt ürünlerinde bulunur.

C Vitamini: Bu vitamin grubu ise hamilelik döneminde oldukça önemlidir. Demir emilimi ve fetal doku gelişimi açısından gereklidir. C vitamini eksikliği erken doğum ile ilişkilendirilir. Ayrıca bu vitamin amniyotik kesenin oluşmasınada katkıda bulunur. Önerilen günlük doz 85 mg.'dır.Bu ihtiyacımızı karşılamak için brokoli, kivi ya da portakal tercih edebiliriz.




                    Size vermiş olduğum bu bilgilerin yanı sıra gebelik ve emzirme döneminde alkol, sigara, asitli yiyecek ve içeceklerden uzak durulması önerilir. Bunların aksine spor yapmak, bol su tüketmek, sizi ve bebeğinizi dinlendirici müzik dinlemek daha iyi gelecek ve zinde kalmanızı sağlayacakdır.




Tüm anne ve anne adaylarına; Ayrıca da  bebişlerine sağlıklı günler dilerim :) ...






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Google+ Badge